Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Ekostrażnicy – zakończenie projektu

Ekostrażnicy – zakończenie projektu

W okresie od 05.09.2016 r. do 22.11.2016r. w Przedszkolu Publicznym „Tęczowa Kraina” realizowany był Program ekologiczny pn „Eko-strażnicy w obronie lasów”.

 

Głównym założeniem programu było podniesienie świadomości i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska przyrodniczego. Zaangażowanie środowiska rodzinnego w działania podejmowane na rzecz ochrony lasów oraz integracja środowisk przedszkolnych z powiatu dzierżoniowskiego Zawarte w nim treści były realizowane we współpracy ze środowiskiem rodzinnym oraz środowiskiem lokalnym. Koordynatorem zadania była Dyrektor przedszkola Barbar Mazur oraz nauczycielki Urszula Zalewska i Marta Bagińska.

 

Zakładana liczba uczestników – to 300 osób, w tym dzieci, nauczyciele i rodzice.

 

Od 5 września 2016 roku trwała akcja informacyjna o realizacji programu., W siedzibie przedszkola oraz placówkach oświaty i kultury na terenie miasta umieszczono plakaty opisujące program wraz z działaniami do realizacji. Równocześnie do przedszkoli w powiecie dzierżoniowskim, została skierowana informacja o konkursie piosenki pn „W rozśpiewanym lesie”. W drugiej połowie września rozpoczęto realizację zadania. Blisko 3 miesiące prowadzono działania ekologiczne obejmujące – zajęcia edukacyjne, warsztatowo-teatralne i terenowe oraz wyjazdy edukacyjno-przyrodniczo-krajoznawcze.

 

Kolejno placówki przedszkolne powiatu dzierżoniowskiego potwierdziły swój udział w konkursie piosenki ekologicznej.

Cele programu:
1. Podniesienie świadomości i kształtowanie postaw proekologicznych.
2. Poznawanie motywów i sposobów ochrony i kształtowania środowiska,
3. Kształtowanie umiejętności dostrzegania zjawisk w różnych ekosystemach, w tym leśnym, przewidywanie i ocena pewnych następstw obserwowanych zjawisk przyrodniczych i czynów człowieka,
4. Aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez oglądanie, szukanie, obserwowanie, badanie i doświadczanie.
5. Formowanie i umacnianie pozytywnych przekonań i postaw wobec środowiska leśnego, ocena oddziaływania człowieka na ekosystemy oraz skutki negatywnych działań na środowisko;
6. Nakierowanie dzieci oraz ich rodzin na drogę ekorozwoju z zachowaniem naturalnych procesów, warunków i zasad, które stwarzają gwarancję życia w całym jego bogactwie i różnorodności.

 

Środki na realizację programu w formie dotacji w wysokości 4 000,00 zł pochodziły z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, natomiast wkład własny w wysokości 500 zł. finansowała Gmina Piława Górna.

I. W pierwszym etapie projektu:
1. Dokonano zaplanowanych zakupów:
2. Przeprowadzono akcję informacyjną skierowana do dzieci i rodziców, mieszkańców miasta oraz zaprzyjaźnionych przedszkoli z powiatu dzierżoniowskiego.
a) rozmieszczono plakat o przyjętym do realizacji programie w placówkach oświatowo-kulturalnych na terenie Piławy Górnej oraz w Urzędzie Miasta wraz z informacją o dofinansowaniu z WFOŚiGW we Wrocławiu
b) zaproszono zaprzyjaźnione placówki przedszkolne do wspólnych działań ekologicznych w ramach opracowanego programu „Eko-strażnicy w obronie lasów”. Przesłano propozycję działań oraz zaproszenia wraz z regulaminem konkursu piosenki ekologicznej.
c) na stronie internetowej przedszkola, w okresie trwania programu, sukcesywnie zamieszczono informację o przebiegu realizacji podejmowanych działań.
d) w połowie i na zakończenie przekazano informację o realizacji programu na stronę Urzędu Miasta oraz do gazety Wieści z Piławy Górnej

II. W drugim etapie projektu:
1. Realizowano działania edukacyjne zawarte w Programie ekologicznym pn. „Eko-strażnicy w obronie lasów”:
a) we wszystkich grupach wiekowych odbyły się zajęcia i zabawy edukacyjne tematycznie związanych z programem. W zajęciach uczestniczyło 175 dzieci. Omówiono min tematy: „Las i jego mieszkańcy”, „Co wiemy o jesiennym lesie”, „Poranek na leśnej polanie”, ” Co się dzieje gdy brakuje lasu”, „Co wiemy o jesieni”, „W ochronie lasów” itp.
W grupach starszych przeprowadzono quiz pn. „Czy znasz te zwierzęta?”. Dzięki, któremu dzieci mogły wykazać się wiedzę na temat zwierząt leśnych, charakterystycznych cech ich wyglądu, odgłosów, budowy ciała i miejsc w których zamieszkują.
15 listopada 2016 odbyło się spotkanie z leśnikiem pod hasłem „Las – dom zwierząt”. Pan leśniczy opowiadał dzieciom o zwierzętach, drzewach i roślinach polskich lasów z wyszczególnieniem lasów naszego regionu. W czasie prowadzonych zajęć korzystano z pomocy zakupionych w ramach programu, takich jak: pomoce audio-wizualne „Dźwięki leśne” „Słuchamy rozpoznajemy i naśladujemy dźwięki”; figury do zabawy „Leśne zwierzęta”; puzzle przyrodnicze „Fauna i flora – Łąka” „Las nad i pod ziemią”; gra dydaktyczna „Grzybobranie”; program multimedialny „Ptaki, płazy i ssaki w swoim otoczeniu”; „Zdrowe liczbowe układanki”; foliogramy i karty pracy „Eko system lasu” W dniach od 15 i 19 września 2016 r. dzieci uczestniczyły w akcji „Sprzątanie świata”, którą poprzedziły zajęcia z zakresu segregacji śmieci pn „Ziemia smutna i wesoła” „Nie tylko dzieci segregują śmieci”. Wyposażeni w rękawice i worki jednorazowe dzieci wraz z rodzicami sprzątały najbliższe otoczenie przedszkola, pobliskie osiedle mieszkaniowe i parku miejskiego.
Przeprowadzono również zajęcia plastyczne związane z zagadnieniami ekologicznymi, ochroną przyrody i środowiskiem leśnym. Dzieci prezentowały swoje umiejętności i zdobytą wiedzę w formie prac plastycznych. W pracach korzystano również z tworzywa przyrodniczego. Wytwory dzieci prezentowane były na bieżąco w formie wystaw prac plastycznych, plakatów i tablic informacyjnych w szatniach np.: „Jesienne drzewo”, „Kasztankowe obrazki” „Las i jego mieszkańcy”
W ramach zajęć edukacyjnych 25 października 2016 roku przeprowadzono warsztaty teatralnych pod hasłem „Eko-strażnicy” z udziałem aktorów Teatru Humoru Igraszka. Przedszkolaki uporządkowały swoja wiedzę na temat segregowania śmieci, skutków zanieczyszczeń oraz dowiedziały się, że posiadanie zwierząt to wielka odpowiedzialność za sprzątanie ich zanieczyszczeń w mieście.

 

b) w ramach zajęć warsztatowych dzieci z grup starszych wzięły udział w wyjazdach edukacyjno-przyrodniczo-krajoznawczych. W październiku przedszkolaki odwiedziły Stację Edukacji Ekologicznej Nadleśnictwa Świdnica, gdzie odbyły się zajęcia warsztatowe dotyczące roli drzew w środowisku. Stacja prowadzi działalność upowszechniającą wiedzę o środowisku leśnym, zrównoważonej gospodarce leśnej i funkcjonowaniu ekosystemów leśnych. 100 osób – dzieci z rodzicami, miało okazję zobaczyć Jaskinię Nietoperzy i usłyszeć ciekawostki z życia tych latających ssaków. Pani leśnik, opowiedziała także dzieciom o ekosystemie lasów, omówiła żyjące w lesie zwierzęta, uświadomiła jak ważną rolę w ochronie lasów pełni człowiek. Na zakończenie przedszkolaki obejrzał bajkę edukacyjna „Dzik Ryjo”, która utrwaliła im wiadomości o „leśnym życiu”.

 

Kolejno 15 października i 7 listopada 2016 r. odbyły się wycieczki dzieci z rodzicami do Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra” w Myśliborzu. Przedszkolaki podczas zajęć audio-wizualnych pn „Las i jego mieszkańcy” poznały piętrową budowę lasu, oraz różnorodne sposoby odróżniania gatunków drzew. Rozpoznawały i nazywały zwierzęta występujące w lesie, określały środowiska życia zwierząt. Zajęcia ukierunkowane były na wskazanie zagrożeń dla dzikiej przyrody oraz omówienie metod ochrony lasu.
Na zajęciach warsztatowych poznały technologię i samodzielne wykonały papier czerpany, tworząc na nim piękne obrazy.
Miały także okazję obejrzeć „W ośrodku rehabilitacji zwierząt” żywe bociany, jastrzębie i sowy oraz budki lęgowe, domki dla ptaków i domki-hotele dla owadów pożytecznych w „Zakątku pożytecznych zwierzątek”.

 

W dniu 18 października starszaki i średniaki wraz z rodzicami odwiedziły leśniczówkę na terenie naszego miasta Na początku spotkania przy ścieżce przyrodniczo-edukacyjnej Pan leśniczy opowiedział o swojej pracy, o lesie i mieszkających w nim zwierzętach. Dzieci dowiedziały się w jaki sposób pomóc przetrwać zwierzętom zimę, dlaczego niektóre zwierzęta gromadzą zapasy na zimę a niektóre zapadają w sen zimowy. Następnie podczas spacer po lesie dowiedziały się czym różnią się poszczególne gatunki drzew i jak odróżnić drzewo liściaste od iglastego. Leśniczy wytłumaczył dzieciom dlaczego niektóre drzewa w lesie są wycinane.

 

Otaczająca przyroda wzbudziła w dzieciach zachwyt. Możliwość bezpośredniego kontaktu dostarczyła im wielu wspaniałych przeżyć i wzbudziła ogromną radość. Zajęcia te uświadomiły im, że przyrodę należy kochać i szanować jak przyjaciela oraz to, że także one są za nią odpowiedzialne.

 

III W etapie projektu:
1. Zrealizowano działania podsumowujące Programie ekologicznym pn. „Eko-strażnicy w obronie lasów”:
a) 18 listopada przeprowadzono Konkurs Piosenki Ekologicznej pod hasłem „W rozśpiewanym lesie”. Konkurs odbył się w sali widowiskowej Miejskiego Ośrodka Kultury w Piławie Górnej. Uczestnikami konkursu były dzieci z 12 zaprzyjaźnionych placówek powiatu dzierżoniowskiego.:
-­ Przedszkole Publiczne nr 1, im. Jana Brzechwy w Dzierżoniowie;
-­ Przedszkole Niepubliczne nr 3 „Pod Topolą” w Dzierżoniowie;
-­ Przedszkole Publiczne nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałem Specjalnym w Dzierżoniowie;
-­ Niepubliczne Przedszkole „Szóstka” w Dzierżoniowie;
-­ Przedszkole Publiczne „Na Akacjowym Wzgórzu” w Łagiewnikach;
-­ Gminne Przedszkole Publiczne w Piławie Dolnej;
-­ Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy, im. Ks. Jana Twardowskiego w Piławie Górnej;
-­ Przedszkole Niepubliczne „Wesołe Krasnoludki” w Bielawie
-­ Przedszkole Publiczne nr 2 im. Marii Konopnickiej w Pieszycach
-­ Przedszkole Publiczne w Niemczy
-­ Ekologiczne Przedszkole Niepubliczne w Bielawie
-­ Przedszkole Publiczne „Tęczowa Kraina” w Piławie Górnej
Do konkursu przystąpiło 36 dzieci wraz z opiekunami, które zaprezentowały się w piosenkach tematycznie związanych z lasem, przyrodą i ochroną środowiska. Wszystkie występy małych artystów oceniane były brawami. Każdy wykonawca otrzymał nagrody w postaci foto kubka. Wręczono także dyplomy i podziękowania wykonawcom i opiekunom oraz długopisy z logo dla uczestników i gości.
Konkurs piosenki odbył się z udziałem zaproszeni goście: przedstawicieli władz – pani Zuzanny Bielawskiej – Burmistrza Piławy Górnej i pani Bogusławy Barwacz – Wiceprzewodniczącej Rady Miasta, dyrektorów szkół – pani Renaty Pauczuk i pani Edyta Lisowskiej, dyrektora MOK – pana Tomasza Jamróga oraz przewodniczącej Rady Rodziców pani Renaty Leśniak. Udział wzięły również dzieci z najstarszych Przedszkola Publicznego „Tęczowa Kraina” w Piławie Górnej i rodzice jako widownia.
Wstępem a zarazem zaproszeniem do konkursu był występ dzieci z grupy „Motylków” w scence teatralnej pt. Kłopoty Skrzatów.

a) na zakończenie działań programowych 22 listopada 2016 roku odbyła się akcja nasadzania krzewów w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci z udziałem rodziców i wychowawców sadziły zakupione krzewy ozdobne opatrzone tabliczkami z nazwą grup i logotypami. W akcji uczestniczyło 160 osób. Działania te miały na celu uczyć dzieci wrażliwości estetycznej oraz kształtować prawidłowe nawyki opieki nad własnym drzewkiem, a w przyszłości kształtować szeroko pojętą świadomość przyrodniczą dzieci.

Data dodania: 2025-04-02 22:19:24
Data edycji: 2025-04-02 22:20:09
Ilość wyświetleń: 5

Kalendarz

Grupy

Zobacz więcej
Więcej informacji

Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się - ze wszystkich sił - tego, czego pragnie.

Paulo Coelho

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej